Far och Flyg

Att flyga är enklet men rutinerna skiljer sig mellan länder och flygplatser. Indira Gandhi International håller på att byggas om till en modern flygplats med snabbare incheckning. Men som allt i Indien så tar detta tid men nu visste vi att allt tar tid så det gäller att vara ute i god tid och vara beredd på att vänta.

Söndagen den 6 tog vi taxi till utrikesterminalen på Indira Gandhi International. Vi lämnades vid gatarna och irrade omkring tills en ung dam som jobbade på flygplatsen kom fram till oss och berättade att incheckningen för Finnair skulle börja först kl 10.00.

Vi köpte lite fika och bjöds sedan in i the Lounge av vakten som stod vi dörren. Det var lufkonditionering och kostade 30 Rs. per person så vi betalade och satte oss därinne och väntade.

Uppgraderad

Vid 10.00 gick vi till gate 1 där en polis kollade våra pass och biljetter sedan letade vi fram incheckningen för Finnair men skickades därifrån för security check av det bagage som skulle på bandet.

En sväng till en annan kö där våra väskor åkte genom en låda och fick en etikett och ett band omvirat där det stod att det var kollat. På en annan maskin vid sidan av stod en man och erbjöd sig att vira in väskorna i plastfolie för säkerhets skull.

Vi ställde in oss i Finnarikön igen och blev incheckade men på sträckan från Helsingfors till Stockholm fick vi en annan placering än vad som stod på bekräftelsen vi fått från Finnair när vi bokade resan. Vi beslöt att kolla detta i Helsingfors.

jatkolentoDet var inte slut med detta nu skulle handbagaget och vi själva kollas. Handbagaget röntgades och vi fick gå genom en pipram. Evelina fick byta till en pipram där det var kvinnor som gjorde kroppsvisitationen.

Vi denna kontroll fick handbagaget en stämpel och biljetten fick två om jag minns rätt. Nu var vi i alla fall igenom och det gick rätt så snabbt för att vi var ju där så fort gaten öppnades. Vi hade i och för sig kunnat vara ännu tidigare för att kolla bagaget.

Väntan

Vad gör man på en flygplats när man skall vänta? Man fikar, så vi köpte en macka och te men vi hittade inga bord att sitta vid så det var bara att ta och sitta med sitt fika. Något man glömt eller har inte indier tid att fika på flygplatsen.

Det tog lång tid innan vårt flyg fick en gate och ännu lägre tid innan vi fick gå in på planet. Det var med en halvtimmes försening vi fick visa upp vår biljett och sätta oss i planet som inte ens blev havfullt.

Snart fick vi en kvällsmacka och planet mörklades och en film drogs igång. Efter filmen sov jag sporadiskt och på morgonen vid 05.00 finsk tid drog man upp alla fönsterluckor och vi kunde se Ryssland under oss. Sedan kom en flygplansfrukost som jag tryckte i mig och snart tog hjulen mark på Vanta.

Det blev en ny kontroll av handbagage och visitering, Evelina fick en extra genomsökning av sitt handbagage. En trappa upp och vi kunde visa våra pass som avlästes och sedan var vi åter inom EU gränser dit inte alltför många släpps in.

Vi hade sett av skyltningen att vi fått eget flyg i Finland och en och en halv timme senare med kaffeost och ett par Feelmax skor för 63€ checkade vi in på flyget till Arlanda. Biljetten som vi fick i Delhi gällde så jag hamnade på rad 7 och Evelina på rad 20 men en man som satt bredvid mig gick med på att byta plats med Evelina så vi fick sitta bredvid varandra.

Stockholm var regnigt och kallt i Indiska bomullskläder och vi väntade en timme för att Kartbutiken skulle öppna. Där köpte Evelina en Lonley Planet Sweden och jag köpte en karta, Tärend 28L SO. När vi kom till cetralen igen var det en timmes väntan på tåget till Köping. Jag sov fram till Västerås och när vi kom till Köping gick vi till Ögir och åt.