go modeblogg

Jag i helbild i studio med i inlägget beskrivna kläder
Internationell

Dagens outfitt är lämplig för lite kallare dagar men klarar även av en del fukt. Plaggen är lite kulturell crossover med skärningar och mönster från olika delar av världen. Vem äger mönster och symboler? Med de afrikanska dreadsen, i dessa kläder och med min kulturella bakgrund; vem bli jag?

Jackan är från Gulati*, den är i fodrad ull. Skärningen är mongolisk, den går omlott på framsidan och den knäpps igen på höger sida. Knapparna är av trä.

Mössan är av Afgansk modell även den av ull och sydd hos Gulati. Den går att rulla ner så man för skydd över öronen och den är mycket flexibel.

Crocker jeans med avsmalnande ben för att det inte skall bli så mycket tyg kring skorna och banden. Skorna är blötnäbbar från KEROS och banden är köpta på Duodji affären i Jokkmokk. Accessoaren, den röda axelväskan är sydd av köpt på Tibetan Shop i Manali.

Mongoliet, Indien, Tibet, Afganistan, USA, Tornedalen och Sapmi

Jag har en jacka av mongoliskt snitt, sydda av Indier i Manali i ett skrädderiet som ägdes av en Sikh. Mössan är sydd hos samma skräddare men är av Afgansk modell, Gulati kallade den för “mujahedinmössa”.

Jag i halvbild med i inlägget beskrivna kläder
Mössa och jacka

Väskan är sydd av Tibetaner och dekorerad med “evighetsknuten” en buddhistisk symbol.

Jeansen är en gammal modell från USA – den har till och med knappar i gylfen – och är en cowboybyxa som blivit till världsbyxor.

Skorna är av en modell som var mer allmän under min barndom och ser man på gamla bilder var det många som har på sig “paulakengät” som vi säger på meänkieli. Modellen var så allmän att det aldrig diskuterades om vem som var upphovsman.

I dag tillskriver man samerna denna skomodell. En sko som sys i Sattajärvi i Tornedalen av tredje generationen av familjen Kero som alla är “laddeh” men de levererar blötnäbbar och bandskor till hela Sampi.

Blötnäbbar från Kero med nordsamiska skoband
Blötnäbbar med skoband

Skobanden är köpta av min vän LPT på Duodji affären i Jokkmokk under vintermarknaden 2007. Det är en vanlig samisk modell med mönster som är vanligt i Jokkmokk. Varifrån kommer mönstret ursprungligen, vem vävde de första skobanden och varifrån kom iden till att väva? Var vävningstekniken samisk eller lärde de sig den från någon annan?

Jag har vävt ett par skoband i när jag var ung, ett par svarta med röda ränder som jag använde till ett par bandskor med cellgummi.

Att jag vävde band berodde på att jag träffade Vifast Björklund på Välkommaskolan i Malmberget. Han satte sig på knä i soffan som stod i elevernas uppehållsrum, tog fram sin bandgrind, började väva och spred visdomsord kring sig. Jag ville vara som Vifast.

Vem blir jag?

Född i Eskilstuna där min far jobbade på valsverk. Familjen flytta hem när jag var två månader. Uppvuxen vid Kalix älv med en morfar som knappt kunde svenska och meäkieli som vardagsspråk. Skogsliv, torparson, kor, hörbärning, fiske, morfars renar, min far gör en kälke, snaror i skogen, jakt och sedan svalde penningekonomin mig.

Vad blir jag med de afrikanska dreadsen, mongoliska jackan, afganska mössan, cowboy jeansen, en tibetanska väska, skor från Sattajärvi och samiska skoband? Vad blir jag? Vem bli jag? Jag kan bara vara sann mot mig själv, jag behöver inte vara någonting annat än det jag är.

Vem äger en kultur?

Jag vill på detta sätt visa att det inte är enkelt att hävda upphovsrätt till symboler, mönster och traditioner eftersom kläddesign på något sätt blir allmän egendom. Alla kan sy kläder som associeras till någon kultur, något folk eller tradition. Det svåraste är att vara nyskapande.

Vem kan äga ett mönster om det inte går att härleda vem som skapat det. Mönster och symboler kan även uppstå spontant i kulturer som varit skilda från varandra, svastikan är ett solklart exempel.

Kan man bevara sin kultur så den inte utnyttjas av “plastturismen”? Det är inte så svårt om viljan finns, några aktioner under bästa turisttid i tomteland kan ge stora rubriker.

Eller så kan man stillsamt fylla affärer med samer i traditionella kläder som berättar om vad som är samiskt, plastsamiskt och vad som är skillnaden.

*Gulati Traders Pvt. Ltd
Gulati Complex, The Mall
Manali-175 131 Distr. Kull (H.P.) India
gulatimanali@yahoo.com

2 Replies to “go modeblogg”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *