Masters of the universe

I den globala andliga värld vi lever i finns det lärare och mästare inom några klick. Böcker, ljudböcker, webbsidor och video. Det är bara att klicka igång.

Hur skall jag veta vilken lärare som är den mest lämpade?

I den buddhistiska traditionen finns det några sätt som börjar med Buddha och han påstås ha en sutta för detta, Dhammakathiko Sutta¹.

Inom de Tibetanska skolorna är det enklare. Tradition, (Lineage) vem är din lärares lärare?

Vilken lärare man än har så skall man som elev följa Dharma; Buddhas lära, mer än sin sin guru (lärare).

Om gurun säger eller agerar på ett sätt som är emot Dharma eller ber dig göra det så skall du följa Dharma, inte din guru, säger Dali Lama. Vänligt men bestämt kan du förklara ditt ställningstagande till din lärare. Detta kräver mod men det är ett modernare sätt att förhålla sig till lärare.

Du är inte Milarepa, din guru är inte Marpa. Han krävde fullständig underkastelse och bröt ner Milarepa mycket militäriskt tills Milarepa var beredd att ta sitt eget liv. När underkastelsen var klar och kärlet tomt började Marpa sin undervisning. Det kanske berodde på att Milarepa var en Bönpo innan han kom till Marpa?

Nyandligheten och tillgängligheten över internet har lett till att det finns många lärare och mästare. Självutnämnda lärare som genomgått en andlig upplevelse, eller utbrytare inom religiösa traditioner som har en skara hängivna anhängare.

Hur skall man förhålla sig till dessa? Mitt förhållningssätt är enkelt. Jag blev Bönpo efter nästan tio år av bokstudier. Min första och hittills ende lärare är en Bönpo Geshe. Därmed har jag en tradition men ingen lärare.

Jag läser och lyssna på andra lärare. Böcker av alla Tenzin WangyalRinpoche (Bön) , Pema Chödron, (Kagyu, Nyingma) Dzigar Kongtrul Rinpoche (Nyingma) och se på video med Mooji och läsa om hans lärare Poonja och dennes lärare Ramana Maharshi (Advaita Vedanta)

Det första jag gör är att jag kollar är vad personen skriver, vad de säger. Sedan undersöker  jag om de har en tradition. Finns det ingen tradition så är det en personlig upplevelse som ligger till grund för läraren.

I dessa fall läser jag inte mer, slutar lyssna därför att jag har lästa böcker av lärare som tilltalat mig men som sedan visat sig ha hittat på för mycket i sina berättelser. I ett fall har jag fortsatt – Ramana Maharshi (Advaita Vedanta) >  Poonja > Mooji därför att de verkar ha autenticitet trots att den förenklade läran är lätt att härma i ord.

På den shamanistiska vägen har jag läst Ailo Gaup (FB), Jörgen Eriksson (Blogg) och en bok av Carlos Castaneda, förutom mer etnografiska och socialantropologiska böcker.

Böckerna ger en inblick i författarna erfarenheter. Den sjamanistiska vägen är erfarenhet,  möten med andra, som under en kurs i Jokkmokk med Jörgen Eriksson.  Det är kommunikation med den här världen, med alla levande varelser och med den osynliga världen.

Shamanismen är en väg som jag kan vandra ensam, utan lärare från denna här världen och de hjälpare som kan komma, kraftdjuren, vägen till Saivo, allt känns så välbekant jämfört med Bön deities som är ofantligt många.

Att läsa Ailo Gaups ”Inn i naturen” var som att komma hem igen. Jag sörjer för att jag aldrig hann träffa honom. Han hade vikt en plats för mig på en av sina kurser, en som aldrig blev av i denna värld.

”Alene må man gjøre det, om man vill bli sjaman”

Han nämner detta tre gånger i ”Inn i naturen” S31, S42, S83 så det verkar vara viktigt.

Dalai Lama har kanske rätt i att vi skall praktisera den religion vi har eller vara så godhjärtade vi kan om vi inte är religiösa.

“Please practice your own religion seriously and sincerely And to non-believers, I request you to try to be warm-hearted.” Generating the Mind for Enlightenment

Det kan hända sjamanismen är vad jag kan praktisera just nu. Jag sökte efter Buddha men fann Tonpa Shenrab och de Tibetanska shamanerna.

Jag har ingen lärare, det går inte att få det från böcker. Jag tar min trumma och sätter mig i skogen.

Vem lärde Shakyamuni att meditera?

1. "Dhammakathiko Sutta: The Teacher of the Dhamma" (SN 12.16), translated from the Pali by Maurice O'Connell Walshe. Access to Insight (Legacy Edition), 30 November 2013, http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn12/sn12.016.wlsh.html .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *